x86-64 is een door AMD ontworpen evolutie van de Intel 8086 en ideaal om innerloops te optimaliseren van een Visual Studio C/C++ programma. > Registers Register Gebruik rax, eax, ax, ah, al : accumulator (arithmetic operations) rbx, ebx, bx, bh, bl : base (starting address of data structures) rcx, ecx, cx, ch, cl : count (loops, bit shift counts) rdx, edx, dx, dh, dl : data (arithmetic operations) rsi, esi, si, sil : source index rdi, edi, di, dil : destination index rbp, ebp, bp, bpl : basepointer (frame pointer into stack) rsp, esp, sp, spl : stackpointer (offset of current top of stack) r8, r8d, r8w, r8b : general purpose register. r9-r15 idem. float registers: zmm0-zmm15(AVX-512), ymm0-ymm15(AVX) of xmm0-xmm15(SSE) > Veelgebruikte instructies mov rax,0 ; Codebytes: 48 C7 C0 00 00 00 00 En meteen is hier een opmerking te plaatsen. mov eax,0 doet namelijk hetzelfde met 2 codebytes minder. mov eax,0 ; Codebytes: B8 00 00 00 00 Je denkt nu: maar eax is een 32 bits register! Maar in x64 genereren 32-bit operatie's een 32-bit resultaat die zero-extended wordt naar 64-bit. mov eax,0 zet dus allemaal nullen in de meest significante 32 bits van het 64-bit register rax. Dit is gedaan omdat anders bij iedere 32-bit instructie gewacht moet worden op de merge met de 32 meest significante bits, terwijl die in de meeste gevallen niet relevant zijn in de code. xor eax, eax ; Codebytes: 31 C0 rax en rdx zijn gevaarlijke registers, want met een MUL of DIV instructie worden zij gebruikt om het resultaat in op te slaan. > Complexe addressing mogelijkheden mov eax, [rsi+rcx*4+10] mov eax, [register][register*scalefactor]+displacement De scalefactor kan 2,4 of 8 zijn. Displacement een 64 bit waarde. > Segment registers cs(code), ds(data), ss(stack) en es(extra) zijn niet meer interessant. MASM gebruikt het flat memory model bij x64. > x86-64 is little endian, dat betekent dat "mov qword ptr[r12], 0fedcba9876543210h" wordt opgeslagen in het geheugen als: 10 32 54 76 98 ba dc fe > Processor flags CF = carry flag = bit 0 rotate 'carry out', or overflow/underflow PF = parity flag = bit 2 when number of 1's is even in low-order byte of result AF = auxiliary flag = bit 4 when carry in least sign. 4-bit digit. ZF = zero flag = bit 6 when result is zero SF = sign flag = bit 7 when result is negative TF = trap flag = bit 8 debugging purposes IF = interrupt flag = bit 9 if 1 then interrupts are responded DF = direction flag = bit 10 1 = string dir. is towards lower addresses OF = overflow flag = bit 11 foutvlag voor getallen met teken > Processor flags voorwaardelijke jumps. Meestal doe je eerst een "cmp", bijvoorbeeld "cmp rax, 3". RAX is dan de destination. ja spring als destination is hoger cf=0 en zf=0 jae spring als destination is hoger of gelijk cf=0 jb spring als destination is lager cf=1 jbe spring als destination is lager of gelijk cf=1 of zf=1 je spring als destination is gelijk zf=1 *jg spring als destination is groter zf=0 en (sf=of) *jge spring als destination is groter of gelijk sf=of *jl spring als destination is kleiner sf<>of *jle spring als destination is kleiner of gelijk zf=1 of (sf<>of) * = van toepassing op twee-complement jc spring als carry gezet cf=1 jo spring als overflow gezet of=1 js spring als negatief sf=1 jz spring als nul zf=1 al deze instructie's kunnen ook negatief gebruikt worden, b.v. jnge of jns special: jecxz/jrcxz spring als ecx/rcx is zero. > Cache CPU register: 1 clockcycle L1 Cache: 3 clockcycles. (64 bytes per cacheline) L2 Cache: 15 clockcycles. L3 Cache: 60 clockcycles. DRAM: 150 clockcycles. Conclusie: Probeer het raadplegen van geheugen dus zoveel mogelijk sequentieel(horizontaal) te doen. > Size naamgeving MOVSQ verplaatst 8 bytes. De naam "quad" doet je denken dat je 4 bytes verplaatst. Dat klopt dus niet, het staat voor quad words. 4 * 2 bytes = 8 bytes = 64 bits. MOVSD vervplaatst een double word, dus 32 bits = 4 bytes. MOVSW verplaatst 16 bits = 2 bytes. > Interne CPU optimalisatie Een "rep movsb" is even snel als "rep movsq" sinds Haswell (4770). "Rep movsb" gebruikt intern 256-bit. Draai je de volgende code: cvtsi2ss xmm4, rcx cvtsi2ss xmm5, r11 divss xmm4, xmm5 movss xmm4, real4 ptr [rcx*4+r10] ; precalculated value in xmm4 ... dan voert de CPU de divss mnemonic niet uit. Slim! > Assembler toevoegen in een Visual Studio C/C++ programma Als je een nieuw C++ project aanmaakt in Visual Studio dan kun je de rechtermuis knop gebruiken op het project. Je kunt dan onder "Build Dependencies" de optie "Build Customizations" selecteren. Vink in de dialog "masm (.targets, .props)" aan. Vervolgens kun je .asm files gebruiken in je C/C++ programma. > Aanroepen van MASM functie's vanuit C/C++ Een functie die in MASM gedefinieerd is kun je in C/C++ declareren op de volgende manier: extern "C" void ASM_proc(void* par1, Sint64 par2); Variabelen kun je in C/C++ zo definieeren: extern "C" void* objVoidP = NULL; extern "C" Sint64 objSInt64 = NULL; Vervolgens kun je in de MASM file op de volgende manier naar de variabelen verwijzen: extern objVoidP: qword extern objSInt64: qword (een externe functie kun je in MASM definieeren met "extern remoteProc: proc") Registers met waarden die je niet hoeft te behouden zijn: rax, rcx, rdx, r8-r11. Andere registers moet je herstellen als je de functie verlaat. xmm0-xmm5(including) hoef je ook niet te behouden. Extern "C" aanroep conventie: parameter1 = rcx/xmm0 parameter2 = rdx/xmm1 parameter3 = r8/xmm2 parameter4 = r9/xmm3 Bij een mix van integers en floats worden registers overgeslagen. Voorbeeld: func3(int a, double b, int c, float d); -> a in RCX, b in XMM1, c in R8, d in XMM3 De rest van de parameters worden op de stack opgeslagen. > MASM assembler file layout extern main_pointer1: qword .data align 16 tmpfloat real4 201.0 tmpdouble real8 402.0 .code ASM_proc proc push rbp mov rbp, rsp sub rsp, 20h ; 4 qwords space for the 4 parameters. mov [rbp-8h], rcx ; local storage of par1 mov [rbp-10h], rdx ; local storage of par2 mov [rbp-18h], r8 ; local storage of par3 mov [rbp-20h], r9 ; local storage of par4 mov rax, [rbp+30h] ; parameter 5 mov rax, [rbp+38h] ; parameter 6 push rdi mov rdi, main_pointer1 mov eax, 3 cmp eax, 04h jnc @F ; @B voor de voorgaande @@ mov mov eax, -1 @@: pop rdi mov rsp, rbp pop rbp ret ASM_proc endp end > MASM datatypes BYTE - 8 bit unsigned integer SBYTE - 8 bit signed integer WORD - 16 bit unsigned integer SWORD - 16 bit signed integer DWORD - 32 bit unsigned integer SDWORD - 32 bit signed integer FWORD - 48 bit integer QWORD - 64 bit integer TBYTE - 80 bit (10 byte) integer REAL4 - 32 bit (4 byte) short real REAL8 - 64 bit (8 byte) long real REAL10 - 80 bit (10 byte) extended real > MASM eerste_byte equ this byte woord_tabel dw 100 DUP(?) creeert eerste_byte en geeft deze een byte-attribuut met hetzelfde adres als woord_tabel. hetzelfde kan bereikt worden met: eerste_byte equ byte ptr woord_tabel - mov [rbx],0 laat niet weten of een byte, word, dword of qword in [rbx] moet worden geplaatst. Doe dat met mov dword ptr [rbx], 0 - hexadecimale getallen worden weergegeven met eerst een nul en op het eind een h. dus b.v. 02f35h
dinsdag 24 december 2019
Programmeren in x86-64 assembly met MASM en Visual Studio.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten